اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 25887
1396/03/20 - 10:00
واکسن سلول های بنیادی برای تقویت پاسخ های ایمنی علیه تومورها در مدل های جانوری

محققین در دانشگاه سین سیناتی دریافته اند که یک واکسن سلول های بنیادی سرطانی که برای بیان پروتئین پیش التهابی موسوم به اینترلوکین 15 و گیرنده اش(IL-15Ralpha) مهندسی شده است موجب تولید سلول های T‌در مدل های جانوری می شود و پاسخ های ایمنی را علیه تومورها تقویت می کند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این تولید سلول های T یک پاسخ ایمنی سلولی محسوب می شود که می تواند منجر به ایمنی درمانی های جدید برای سرطان ها شود و عوارض جانبی کمتری نیز داشته باشد. اینترلوکین15 یک محرک قوی بلوغ و فعال سازی سلول های T و سلول های کشنده ذاتی است که سلول های توموری را شناسایی و مورد حمله قرار می دهند. اینترلوکین 15 انسانی، ابتدا در فاز یک مطالعات بالینی برای تست کارایی اش در مبارزه با شماری از سرطان ها از جمله ملانوما و سرطان کلیه مورد ارزیابی قرار گرفت اما با عوارض جانبی همراه بود و دوزهای بالای آن نیز بوسیله بیماران قابل تحمل نبود. اما در مطالعه ای جدید، محققین سین سیناتی نشان دادند که انتقال اینترلوکین 15 و گیرنده اش به درون سلول های سرطانی موجب می شود که میزان بیان اینترلوکین 15 در سطح سلول های T‌افزایش یابد و در عوض مانع از تکثیر بیشتر سلول های سرطانی می شود و عوارض جانبی خاصی نیز در مدل های جانوری نشان نداد.

در تلاش برای تقویت فعالیت ضد توموری و کاهش عوارض جانبی، محققین واکسنی را برای هدف قرار دادن سلول های بنیادی سرطانی مورد مطالعه قرار دادند که موجب می شود این سلول های عامل عود مجدد تومور و سرطان(در این جا سلول های سرطان ریه)، به صورت ژنتیکی اینترلوکین 15 و گیرنده اش(IL-15Ralpha) را بیان کنند. با استفاده از مدل های جانوری و رده های سلولی سرطان ریه، محققین سلول های بنیادی سرطان ریه مدیفه شده برای اینترلوکین 15 و IL-15Ralpha را به عنوان واکسن استفاده کردند و مشاهده کردند که این امر موجب شد، رشد تومورها به صورت دراماتیکی کاهش یابد.

سلول های بنیادی سرطان ریه جانوری که اینترلوکین 15 و IL-15Ralpha را بیان می کنند، تکثیر سلول های T را نیز تحریک می کنند که نشان می دهد توانایی تقویت پاسخ های ایمنی را دارند.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved